Wednesday, August 25, 2010

Sinergi Pemimpin dan masa?

  Alangkh pilunya rsa hti ini pabila mngenangkn nasib umat islam zman ini.
Duni hri ini memaparkan detik2 kjatuhan dn kruntuhn akhlak remaja islam d srata dunia.Di mana silapnya?Swajarnya kita sbagai pmimpin prlu mmimpin rakyat y brada d bwh pmpinan kita.Pemimpin yang menguamakan rakyat pasti tidak senang dengan fenomena yang berlaku sekarang..Dia pasti ambil apa2 sebarang langkah untuk membasmi gejala2 tersebut. Pemimpin yang mengunakan konsep rakyat yang di UTAMAkan dengan maksud dirinya sendiri prlu diKEMUDIANkan demi kesejahteraan rakyatnya..

     Teringat kata Saidina Umar al-Khattab : "Pekerjaan pagi  jangan ditangguh kepada petang, pekerjaan petang jangan ditangguh kepada malam , akhirnya apa2 pun x terlaksana".. Allah3x..Betapa prihatinnya sang khalifah tentang masa ..Kita pemimpin jangan di fikir perkara2 yang berlaku ini masih kecil.
 Sebetulnya kita sbgai pmimpi prlu mncari umbi kpd sgala jnis pmsalahan ini.Buat pkerjaan yang baik itu jangan d tunggu esok lusa seperti kita nak cabut pokok pada tapak semaian kita tarik pada hari ini tidak tercabut, lalu jangan kita tinggalkan untuk kita teruskan pekerjaan tersebut pada hari lain jika tidak pokok yang kecil tersebut akan menjadi semakin membesar usia kita pun meningkat.Akar pokok menjadi semakin kuat.Tenaga kita menjadi semakin lemah.Dengan itu, pokok yang dulunya mudah untuk di cabut menjadi susah.. Kenapa????? Ini kerana sikap kita yang suka menlengah2kan masa.begitu juga dgn masalah yang melanda umat islam pada zaman ini gejala sosial yang tidak dibenteras dengan lebih awl akan menjadi lebih susah untuk ditangani pada masa akn datang wallahua'lam.

0 comments:

Post a Comment